Persuitnodiging FNV Taxi, CNV Vakmensen en KNV Taxi

Sociaal Fonds Taxi bestaat 30 jaar, cao staat onder druk

Werknemers en werkgevers vieren op maandag 31 oktober het 30 jarig bestaan van het Sociaal Fonds Taxi met een seminar in Culemborg over de toekomst van de collectieve arbeidsovereenkomst (cao). Deze staat onder druk nu sommige politieke partijen af willen van de algemeen verbindend verklaarde cao. Mariette Patijn, coördinator arbeidsvoorwaarden van de FNV zal onder andere aanwezig zijn.

Geen concurrentie op arbeidsvoorwaarden

Het Taxifonds controleert of werkgevers zich aan de cao Taxivervoer houden en houdt zich bezig met arbo zaken en opleidingen. Minke Jansma: ‘In de sector is er een algemeen verbindend verklaarde cao tot 1 juli 2017. Alle werkgevers zijn dus verplicht de minimum cao Taxi te volgen. De naleving daarvan is in de taxibranche, vrij uniek, door werkgevers en werknemers samen georganiseerd. Hierdoor zorgen we voor een gelijk speelveld. Het is belangrijk dat dit blijft om concurrentie op arbeidsvoorwaarden te voorkomen.’

Kwaliteit en prijs staan onder druk

Uit recent onderzoek blijkt dat taxibedrijven vaak bewust te laag inschrijven bij de aanbesteding van contractvervoer om een dreigend faillissement te voorkomen of marktaandeel te behouden. Het gevolg is dat vervoerders verlies draaien, steeds meer moeite hebben om kwaliteit te leveren aan de klant en steeds meer bezuinigen op personeelskosten. ‘Wij hechten grote waarde aan een duidelijke cao die geldt voor álle werkgevers, zodat wij als werkgeversorganisatie ook aan opdrachtgevers duidelijk kunnen maken wat de prijs is van het product Taxi. Binnen de taxisector is een algemeen verbindend verklaring van groot belang. Wij roepen de politiek dan ook op de AVV in stand te houden', zegt Bertho Eckhardt, voorzitter KNV Taxi.

Seminar Culemborg

Het seminar wordt maandag gehouden in Culemborg met sprekers van het Taxifonds, de Inspectie Leefomgeving en Milieu, vakbonden en prof.dr. van Lieshout, hoogleraar Maatschappij Wetenschappen. Zij zullen vanuit verschillende invalshoeken in discussie gaan over de toekomst van de cao en de handhaving daarvan. Waarom is een cao nodig? Is de cao nog van deze tijd? Werkgevers en werknemersverenigingen in de sector Taxi vinden van wel. ‘Alleen door samen te staan voor handhaving en naleving van een cao heeft deze nog waarde. 'Je kunt met elkaar van alles opschrijven maar het komt uiteindelijk in een gespannen markt vooral aan op handhaving en naleving van de gemaakte afspraken.’

Achtergrond contractvervoer

De taxisector in Nederland bestaat voor 25% uit de consumententaxi (straattaxi) en voor 75% uit contractvervoer. De cao geldt voor het contractvervoer, dat o.a. bestaat uit leerlingenvervoer, zittend ziekenvervoer, Valys vervoer, AWBZ vervoer, WSW/Wia en Regiotaxi. Het contractvervoer biedt werk aan zo’n 28.000 werknemers, waarvan het grootste deel taxichauffeur is. De jaarlijkse omzet wordt geschat op 900 miljoen euro; ongeveer 1 miljoen gebruikers maken regelmatig gebruik van dit vervoer.

 Naar boven