NVN-actie: meldpunt klachten dialysetaxi

De Nierpatiënten Vereniging Nederland (NVN) organiseert in november 2013 de Meldmaand Dialysetaxi voor klachten over het taxivervoer van en naar de dialyse. Het meldpunt moet leiden tot meer inzicht van klachten die leven rond het ziekenvervoer.

Tijdens de Meldmaand kunnen patiënten hun klacht(en) melden via het online meldpunt www.meldmaanddialysetaxi.nl of met behulp van het papieren klachtenformulier dat patiënten bij hun dialysecentrum kunnen krijgen. De NVN benadrukt dat zij deze individuele klachten niet doorzet naar de zorgverzekeraar of vervoerder, maar alleen gebruikt voor een algemene rapportage.

Klachten verzamelen

Het doel van de Meldmaand Dialysetaxi is om inzicht te krijgen in het aantal en soort klachten dat leeft onder dialysepatiënten wat betreft het taxivervoer. In sommige regio's zijn met name de wachttijden en het maken van ritten met meerdere patiënten (met lange omrijtijden tot gevolg) vaak de oorzaak van klachten. Door 85 dialyselocaties is medewerking aan de campagne toegezegd. Zij brengen de meldactie onder de aandacht van hun dialysepatiënten. Ook een aantal lokale patiëntenverenigingen zet zich in om de actie onder de aandacht van hun leden te brengen. 

Beter dialysevervoer

Van de resultaten maakt de NVN een algemene, openbare rapportage. Met die gegevens gaat de NVN begin 2014 het gesprek aan met de zorgverzekeraars. Eventueel samen met de dialyselocaties met de grootste knelpunten en de belangrijkste vervoerders daarbij. Uiteindelijk doel is het dialysevervoer verder te verbeteren. Afhankelijk van het klachtbeeld dat uit de meldactie naar voren zal komen wordt bepaald welke verbeteracties nodig zijn.

 Naar boven